מוסיקה

    שרים נחמן ביאליק

     

    יועץ אמנותי ומפיק ראשי: בועז כהן

     

    משתתפים (לפי סדר א'-ב):  יסמין אבן, נתי אורנן, יוסי בבליקי, וואסים בחוס, גיל יפמן, אבישי כהן, ברי סחרוף, נתן סלור, דויד פרץ, ערן צור,  דני רובס, שלומי שבן, אפרים שמיר, אלאיל תמיר.

    הנחייה וקריאת שירה: יואב יפת.

     

    פחות מעשר שנים מחייו חי המשורר חיים נחמן ביאליק בתל אביב. תקופה קצרה אך משמעותית לתרבות הישראלית. ב-1924 הגיע לבית שנבנה עבורו בעיר והפך אותו למרכז תרבות וספרות של היישוב. ביאליק הנהיג מסורת "עונג שבת" - מפגשי תרבות של אמנים וסופרים,  ושנותיו בעיר העברית היו רוויות בכתיבה לילדים ובכתיבת שירים רוויי תוגה גדולה על ילדותו הרחוקה. ב-1933, כשמלאו לו 60 שנה, חגגו בעיר תל אביב את יום הולדתו בטקסים ואירועים שונים. ביאליק נפטר זמן קצר אחר כך, בוינה, ב-4 ביולי 1934, במהלך ניתוח שנכשל.

     

    לֹא-רַבַּת רָאִיתִי אֶת-אָבִי, לֹא-אָרְכוּ יָמָיו עִמִּי,

    בְּעוֹדֶנִּי רַךְ וְקָטָן וּבְטֶרֶם אֶשְׂבַּע צַלְמוֹ,

    בִּקְרֹא עוֹד עֵינַי לְרַחֲמָיו וְרֹאשִׁי לְמַחֲסֵה יָדוֹ,

    לְקָחוֹ הַמָּוֶת מֵעָלַי, הִפְרִיד בֵּין שְׁנֵינוּ לָנֶצַח

    (אבי)

     

    ביאליק הוא אחד המשוררים המולחנים ביותר בזמר העברי, מ"אל הציפור" ועד "הכניסיני תחת כנפך". לעיתים קרובות מדי הוא נתפס כ"משורר חשוב" או "משורר לאומי" ופחות מדי קוראים אותו כמשורר אישי ומרגש, שכתב כמה מהשירים המרעידים ושוברי הלב ביותר שנכתבו אי פעם בשפה העברית.

     

    הילד שמאבד את אביו, הילד שנלקח מבית הוריו אל סבו, הנער המתגעגע, הבחור המאוהב, כמה למגע, לחום:

    וָאֶשַּׁק לַאֲחוֹתִי וּלְאָחִי

    נְשִׁיקוֹת פְּרֵדָה מְמֻשָּׁכוֹת, נַשֵּׁק וְשָׁנֹה וְהוֹסֵף,

    וּבְכָל-כֹּחִי, עַד מְצוֹת הַנֶּפֶשׁ וְעַד כְּלוֹתָהּ

    (פרידה)

     

    הערב "שרים נחמן ביאליק" הוא נסיון לצמצם את הפערים בין "החשוב" לבין "המרגש". הפערים המלאכותיים שבין "הלאומי" לבין "האישי". הקהל  יפגוש את הפן המלנכולי והטעון של ביאליק המאוהב הנצחי, היתום שעד מותו התגעגע לבית ילדותו שממנו הורחק, אביר השפה שבור הלב, האיש שאהב ילדים וכתב להם, אך לא הצליח להביא לעולם ילדים משלו.  המשורר שגם בתחילת המאה ה-21 טעמו עומד בפינו ואנו חייבים לו.

    <

    הגדל
    לוח מופעיםדלג על לוח מופעים
    עבור לתוכן העמוד