הכוזרי (אנסמבל תמונע)

למה הצגת 'הכוזרי'?

גם אחרי 880 שנה מאז כתב יהודה הלוי את ספר הכוזרי, משנתו אקטואלית מתמיד.

בין שאר טיעוניו של היהודי ('החבר') בוויכוחו עם מלך כוזר בולטים שני טיעונים מרכזיים: 

הטיעון האחד שתואר 'עם הבחירה' הוא עול שיש לשאתו בצניעות ונשיאתו בגאווה חמורה מחילול שם שמים

הטיעון השני הוא  שתורת המוסר והזכות על ארץ ישראל ניתנו כמקשה אחת. כאשר תורת המוסר מופרת מופקעת הזכות על ארץ ישראל. טיעון זה הוא גם ההסבר, לדעת יהודה הלוי, לחורבן בית שני ולגלות שבזמן כתיבת הכוזרי היא בת אלף שנה. הנביאים בתנ"ך מנבאים חורבן אחד וגלות אחת בלבד. גלות בבל מסתיימת אחרי שבעים שנה, נבנה בית שני, היוונים מובסים על ידי המכבים, משפחת כהנים ששושלתה מושלת כממלכת כהנים  - חזון אחרית הימים! ואז חורבן בית שני וגלות בת אלפיים שנה. מדוע?!... הזכות על ארץ ישראל הופקעה עקב אי קיום תורת המוסר. כלומר הזכות על ארץ ישראל היא על תנאי, תנאי מוסרי. בספר ויקרא פרק כה' פסוק כג' אומר אלהים לעם ישראל "והארץ לא תימכר לצמיתות כי לי הארץ, כי גרים ותושבים את עימדי" כלומר דיירים ולא בעלי הבית, ורש"י מפרש את "כי לי הארץ" שאלוהים אומר לבני ישראל "אל תרע עינך בה שאינה שלך". במחזה שעיבדתי על פי ספרו של יהודה הלוי התרכזתי במשתמע מטיעון החבר - ארץ ישראל היא היחידה בארצות העולם שאינה שייכת לעם הגר בה, עם ישראל, כי אם מוחכרת לו כשתנאי החכירה הם מוסריים. החשש שהחדווה שאפפה את שיבת ציון מגלות בבל - כאילו הגיעו ימות המשיח, תתקוף אותנו שוב. מה עוד שבימינו בשם הזכות על ארץ ישראל מחוללת תורת המוסר שאחד מעיקריה הוא היחס לגר

לכן הצגת 'הכוזרי'. 

 

יוסי יזרעאלי

סוף קיץ

2019

 

מאת ובבימוי: יוסי יזרעאלי (על פי יהודה הלוי) // עיצוב תפאורה: יוסי יזרעאלי // עיצוב תלבושות: עומר גרינדלר// רקוויזיטים: נעה הר-עוז // עיצוב תאורה: מתן פרמינגר // מוסיקה: תומר יזרעאלי // ע. במאי ומנהל הצגה: גיא ישראלי // הדרכת טעמי מקרא: יותם יזרעאלי // שחקנים:

אברום הורביץ, יפתח אופיר, שיר אורדו, אייל נחמיאס, בני אלדר

 

 

 

 

מתוך עיתון הארץ

https://www.haaretz.co.il/gallery/theater/performance/event-1.7831793

לוח מופעיםדלג על לוח מופעים
עבור לתוכן העמוד